Table of Contents
Half juni vloog een Tesla S op een boulevard in Los Angeles spontaan in brand. Dankzij waarschuwingen van andere weggebruikers kon de bestuurder de auto aan de kant zetten en op tijd uitstappen - teardrop camper. Enkele jaren geleden gebeurde dat regelmatig doordat losliggend vuil dat door de banden tegen de onderkant van de auto aan werd geslingerd de accu’s beschadigden
De Japanse rederij MOL eiste 30 miljoen euro schadevergoeding van Porsche nadat uit onderzoek bleek dat de brand aan boord van het schip ontstaan was in de accu van een Volkswagen Taycan. Het blussen bleek onmogelijk vanwege de elektrische auto’s aan boord. Lithium-ion batterijen zijn bijna onmogelijk te blussen, onder meer omdat door de hitte steeds nieuwe cellen open springen en in brand vliegen.
Er is er nu al een aantal rederijen dat geen EV’s meer wil vervoeren - teardrop camper. Het Japanse MOL heeft tien nieuwe autoschepen besteld, die zullen worden voorzien van camera’s met kunstmatige intelligentie. Vanwege het brandgevaar heeft China besloten om vanaf 1 november 2024 geen inferieure lithium-ion fietsaccu’s meer in het land toe te staan
In 2026 moet motorrijtuigenbelasting betaald worden. Die wordt mede op basis van gewicht vastgesteld en kan daardoor voor elektrische auto’s met zware accu’s honderden euro’s hoger uitvallen dan voor vergelijkbare benzinemodellen. Elektrische auto’s die een dag stilstaan, verbruiken ongeveer 3 kilowattuur per dag. Dat is goed voor ruim 1000 kilowattuur per jaar.
Een elektrische auto stuurt constant de temperatuur, de batterijstatus en de meterstanden door naar de app van de eigenaar (teardrop camper). Dat proces verbruikt veel meer energie dan bijvoorbeeld bij een smartphone het geval is. Bovendien is het voor de levensduur van oplaadbare accu’s van belang dat de lading niet lager dan 30% en niet hoger dan 70% blijft
In de motorrijtuigenbelasting geldt een lagere brandstoftoeslag voor personenauto’s en bestelauto’s op CNG, LNG en LPG met de typeaanduiding af-fabriek-, G3- of R115-installatie is opgenomen. teardrop camper. Deze regeling wordt per 1 januari 2026 ook beëindigd. Verzekeraar ZLM komt met een aparte verzekering voor elektrische auto’s. Hier zit onder meer pechhulp bij als een autobestuurder met een lege accu strandt
De vraag is of andere grote verzekeraars nu ook met een aparte e-verzekering komen. Rijden met een elektrische auto is door energiebelasting, winstopslag, duurdere (schade) reparaties en onderhoud flink duurder dan rijden met een benzine of dieselauto. Ook reparaties en onderdelen kosten voor elektrische auto’s aanmerkelijk meer (teardrop camper). Vervanging van de rembekrachtiger bijvoorbeeld kost bij een Nissan Leaf 4000 euro terwijl dat bij een brandstofauto 350 euro kost
Bij sommigen loopt dit op tot 54,6 cent per minuut, een uurtje te laat terug kost je dan ruim 32 euro. Kleine benzineauto’s zijn per maand 67 euro goedkoper dan elektrische. (804 euro per jaar). Bij de B-klasse zijn elektrische per maand 79 euro duurder, (948 euro per jaar). Bij de C-klasse is het verschil 42 euro per maand (504 euro per jaar).
Elke dag moet er worden opgeladen, langere ritten moeten worden voorbereid en laadpalen uitgezocht in de hoop dat ze dan bij aankomt ook beschikbaar en heel zijn. Het thuis opladen wordt na het afschaffen van de salderingsregeling per 2027 ook een stuk duurder (teardrop camper). Elektrische auto’s hebben nu nog een beperkte actieradius, waarvan door de leveranciers meestal te rooskleurige opgaven worden gedaan
Bij vorst ontstaan er vaak problemen met het elektrisch rijden. De accu’s kunnen bij lage temperaturen minder goed stroom vasthouden en het gebruik van de verwarming en de ruitenwissers plegen een aanslag op het stroomgebruik. Niet alleen de actieradius valt sterk terug maar ook blijkt dat de laadsnoeren aan de auto kunnen vastvriezen.
Ook mag een elektrische auto maar voor 80% geladen worden als je wilt voorkomen dat je accu’s degenereren. Het grootste probleem bij elektrisch rijden is dat de laadpalen vaak defect of bezet en duur zijn. Daarbij duurt een normale oplaadbeurt wel zes tot acht uur (teardrop camper). Snelladers kunnen een batterij van 85 kilowattuur in ongeveer dertig minuten voor tachtig procent her opladen
Vooral in de Verenigde Staten is dit een groot probleem, maar ook hier staat de snellader in Zuid Oost meestal vol met Schiphol taxi’s. Ter voorkoming hiervan wordt nu overal stekkergeld berekend. De werkelijke actieradius ligt in veel gevallen veertig procent lager dan de “richtwaarden” die door de fabrikanten worden opgegeven.
De Nissan Ariya haalt 304 km in plaats van 525 km. De BMWi4 haalt 334 km in plaats van 520 km. teardrop camper. De Hyundai Ioniq 5 (73 kWh) haalt 270 km in plaats van 430 km. De Audi E-Tron GT haalt 348 km in plaats van 348 km. Deze verschillen zijn wel bij een gemeten snelheid van 130 km per uur
Dat betekent dat er dan voor iedere niet volledig elektrische auto een bijtellingspercentage van 22 procent geldt hetgeen resulteerde in een halvering van de verkoop. teardrop camper. Het half tarief in de motorrijtuigenbelasting voor plug-in hybriden bleef wel bestaan. Inmiddels is een traject ingezet om de belastingvoordelen voor stekkervoertuigen stapsgewijs af te bouwen
Niet alleen kou en hitte beperken de actieradius van elektrische auto’s, ook regen draagt hieraan bij en is zelfs hoger dan eerder gedacht. Het Franse Automobile Propre onderzocht de daling van de actieradius tijdens extreme regenval (teardrop camper). Net als bij auto’s met verbrandingsmotor zorgt de waterlaag die zich voor de band ophoopt voor rolweerstand
Minder zichtbaar, en dus minder voor de hand liggend, is de belemmerende werking van hoge luchtvochtigheid. Die veroorzaakt ook een grotere aerodynamische weerstand - teardrop camper. Koudere lucht heeft een grotere dichtheid, terwijl een koud wegdek invloed heeft op de temperatuur van de banden. Hoe kouder het is, hoe meer het verbruik stijgt
De onderzoeken werden buiten uitgevoerd in de stromende regen, en dus niet onder identieke laboratoriumomstandigheden. Bij een snelheid van 110 km/u werd een gemiddeld extra verbruik van soms meer dan 20 procent gemeten. teardrop camper. Het meerverbruik bedroeg 4 kWh per 100 kilometer, waardoor de actieradius met naar schatting 16,7 procent terugloopt
Openbare laadpalen voor elektrische auto’s moeten tussen vier uur ’s middags en negen uur ’s avonds uitgezet worden, zegt netbeheerder Stedin. Op een aantal plaatsen worden al proeven gedaan met het zogenoemde “slim” of “netbewust laden.” Dat betekent dat er aan het einde van de middag en het begin van de avond minder vermogen beschikbaar is voor openbare laadpalen.
Het is in Nederland niet verplicht om een particuliere laadpaal aan te melden. Het is mede daarom zowel technisch als juridisch niet eenvoudig om mensen thuis te dwingen hun auto niet in de avondpiek op te laden. teardrop camper. Dienstverlener Equans gaat met netbeheerder Liander het aantal van deze ‘slimme’ laadpalen in Amsterdam vergroten van 60 naar 1000
Infrastructure for Alternative Fuels Regulation (AFIR) is een regelgeving die is ontworpen om de implementatie te versnellen van een infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, waaronder laadstations voor elektrische voertuigen (EV). De bedoeling is om afwijkingen binnen verschillende EV-laadinfrastructuren aan te pakken en te verminderen, zodat elektrisch rijden eenvoudiger en toegankelijker wordt voor alle Europeanen.
Daarnaast kunnen bestuurders hun elektrische auto in de toekomst net zo gemakkelijk opladen als bij traditionele benzinestations – zo niet eenvoudiger! Elektrische auto’s worden voor een belangrijk deel thuis en op privélocaties geladen. Onderweg en in de openbare ruimte worden deze auto’s ondersteund door een openbaar laadnetwerk. Eind 2023 waren er ruim 144.000 openbare laadpunten en ruim 3. teardrop camper.600 snelladers
Laadpalen via de Powerdale app werken niet meer. De app is de enige toegang tot duizenden laadpalen in België. Het bedrijf is failliet. Het aantal elektrische auto’s neemt naar verwachting de komende jaren toe van zo’n 450.000 naar zo’n 2 miljoen in 2030 (20 procent). Het aantal openbare laadpalen stijgt naar verwachting dan naar 400.000 in 2030.
De grootste uitdaging is echter de stroominfrastructuur die totaal niet is berekend op dergelijk grootverbruik in elke regio. Door de sterk toegenomen vraag kan het stroomnet nu al niet meer genoeg stroom leveren. Daardoor komen nieuwe grootgebruikers op een wachtlijst terecht - teardrop camper. Liander werkt hard aan het uitbreiden van de capaciteit, maar dat gaat waarschijnlijk niet snel genoeg
Het koper uit een snelladerkabel kan je namelijk verkopen aan een handelaar, wat per kabel maximaal 45 euro oplevert. Het kost vervolgens weer duizenden euro’s om nieuwe oplaadkabels te installeren - teardrop camper. GVB bussen bussen op de lijnen 15, 22 en 36 gingen in 2020 geëlektrificeerd rijden en de voertuigen moeten worden geladen met opportunity charging waarbij de accu’s ’s nachts bij de garage worden geladen en tussentijds via een laad hub
Navigation
Latest Posts
Camper Huren Antwerpen
Camper Truck
Camper Ombouw Pakket